سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت,۱۳۹۷

جنس ایمپلنت دندانی

تیتانیوم مورد استفاده در ایمپلنت پنج نوع می باشد که به هر کدام گرید یک تا پنج گفته می شود . تیتانیوم بکار رفته از نوع مدیکال گرید است که از خلوص بالایی برخوردار است .  انواع صنعتی تیتانیوم بعلت سبکی وزن در هواپیما سازی و صنایع دیگر استفاده می شود .

گرید یک یعنی اینکه فلز تیتانیوم  خالص است و یک بار آبدیده شده است آبدیده کردن یا  Heat Treatment به منظور مستحکم کردن ایمپلنت انجام می شود .

گرید دو یعنی دو بار آبدیده شده و همینطور تا به آخر به جز گرید پنج که یک غلط مصطلح است و در اینجا تیتانیوم آبدیده نشده ولی با ترکیب آلومینیوم و وانادیوم تبدیل به آلیاژ تیتانیوم (T16AL47) شده که از گرید چهار دو برابر سخت تر است.

هر چه  گرید بیشتر شود تیتانیوم سخت تر خواهد بود و در برابر شکست مقاوم تر و هر چه خلوص تیتانیوم بیشتر باشد میزان استواینتگریشن بیشتر می شود پس بنا براین بنظر می رسد بهترین گرید برای ساخت ایمپلنت گرید چهار است چون هم  از تیتانیوم خالص ساخته شده وهم از مقاومت خوبی برخوردار است .

برای قطر 3.3 و کمتر باید از آلیاژ تیتانیوم استفاده کرد که مقاومت بیشتری در برابر نیروهای آکلوزالی داشته باشد البته در نظر داشته باشید که   آلیاژ تیتانیوم 90 درصد خلوص دارد  و 10 درصد بقیه را آلومینیوم و وانادیوم تشکیل می دهد پس استوانتگریشن 10 درصد ضعیف تر بوده و باید در موقع استفاده در نظر گرفته شود. از سوی دیگر چون فن آوری سطح ایمپلنت بسیار پیشرفت کرده تا جاییکه مساحت سطح ایمپلنت تا 400 برابر بزرگ شده انتخاب اول گرید 5 یا همان آلیاژ تیتانیوم است و نگرانی برای ناخالص بودن کمتر شده در عوض ایمپلنتی با دو برابر استقامت بدست می آید .

سایز های ایمپلنت معمولا در قطرهای 3.5 -4-4.2-4.5-5-6-7 میلیمتر و در طول های 6-8-10-12-14-16 میلیمتر ساخته می شود

اهمیت قطر ایمپلنت بیشتر از طول آن است در طول های یکسان افزایش یک سایز قطر مساحت ایمپلنت را 50 درصد بیشتر می کند ولی حدالامکان باید از قطرهای بیشتر از 5 استفاده نشود چون محیط یک ایمپلنت 6 یا 7 میلیمتری بسیار بزرگ است و در نتیجه امکان انتقال میکروارگانیسم ها به سطح استخوان بیشتر خواهد بود  ایمپلنت های قطر بالا برای حفره های بزرگ باقیمانده از بیرون آوردن دندان یا در تراکم بسیار کم استخوانی استفاده می شوند .

سایز یک ایمپلنت ایده آل قطر 4 میلیمتر در طول 12 میلیمتر است اگر فضای استخوانی اجازه بدهد اولین گزینه سایز 4 در 12 است .

سایز ایده آل ایمپلنت 4*12 mm

برای این ایمپلنت باید عرض استخوان 6 و طول مفید آن 12 میلیمتر باشد . این سایز ایمپلنت برای تمامی دندان ها مناسب است .

ایمپلنت طول 6 میلیمتر فقط در قطرهای 4 میلیمتر و بیشتر موجود می ‌باشند و ایمپلنت های طول 16  میلیمتر فقط در قطر های 4.5 و کمتر موجود می باشند .

در جهان منابع تیتانیوم زیادی وجود دارد که بهترین و خالص ترین متعلق به  ایالات متحده و سوئیس است منابع تیتانیوم در چین و روسیه از خلوص کمتری برخوردارند .

ثبت نظر